söndag 10 mars 2013

Stanislaw Jerzy Lec

Ett svagt minne uppenbarade sig när jag var inne på biblioteket och såg en liten, liten bok som lätt
hade kunnat drunkna bland alla litterära ångvältar i deckarhyllan eller andra dominanta genrer, men
mitt svaga, men bestående minne var att jag skulle låna denna bok som kort och gott heter:
Ofriserade tankar.

Lec skriver alltså aforismer om stora, stora ämnen och tänk att denna lilla, lilla bok rymmer så mycket.
Lec är både dråplig, melankolisk och skarpsinnig. Här får ni några "lec-tioner":

Om jag är troende? Gud allena vet.

Att han har dött är inget bevis på att han har levat.

"Världen är vacker, har jag hört", sade den blinde. "Ja, de säger det", svarade
den seende.

I mörka tider är det svårt att dra sig undan i skuggan.

När vi inte har något att säga varandra säger vi det till andra i stället.

Poeten är fantasins spion i verklighetens land. 

1 kommentar:

  1. Spännande, den sprider jag till den lilla vänkretsen på facebook.

    SvaraRadera