lördag 2 mars 2013

Alvina behövde inte använda DRG


Jag har just läst Teglunds reflektioner över Zarembas artiklar i DN om det s.k DRG-systemet. Den moderna formen av tidstudiearbete och kvalitetssäkrande arbete som nu överförs till samhällets omvårdande institutioner. Honnörsorden är effektivitet, valfrihet och produktivitet.

Under min läsning börjar jag att tänka på Alvina. Hon var min farmor och farfars hemvårdare i början av 80-talet. De bodde i Bredåker och Alvina körde runt dessa byar med omnejd för att ombesörja de gamla ett hederligt omhändertagande. Hon hade en närmast beskäftig framtoning när hon kom hem till min farmor och farfar. " Idag ska jag koka palt och imorgon ska jag stryka alla era gardiner för nu är det dags att sätta upp vårgardinerna!" Så där pågick det under de år som Alvina arbetade. Jag satt ofta därnere i Kneosgården och observerade Alvinas betydelsefulla insatser. Min farfar brukade snegla åt mitt håll med ett sådant uppsluppet och utdraget leende. Han var i goda händer.

Idag hade nog inte Alvina fått behålla sitt arbete eftersom hon inte varit en tillräckligt effektiv hemvårdare i rikets cyniska tjänst.

Kan vi någonsin räkna med Alvinas återkomst?

1 kommentar:

  1. Jag tror inte det, Alvina kommer aldrig tillbaka. Det finns inga biståndsbeslut för att koka palt och häng upp vårgardiner! Nu ska det vara "kostnadseffektivt"!

    SvaraRadera