lördag 19 januari 2013

Tillbaka till Giacomettis ateljé


Först en dikt:

Vi är alla lika
inför känslan
av ett misslyckande.

Det är medvetenheten
som hjälper oss tillbaka.
Och rannsakningens tid
är alltid här.

Förändringens tid
är alltid här
Det här skulle kunna vara
en lördag som håller
för påfrestningar:


Det är nu jag återigen besöker Giacomettis atelje med Genet som vägledare. Giacomettis avskalade och närmast asketiska framtoning stärker den kluvna bypojken från Bredåker. Konsten har som syfte att visa respekt för vår återkommande sårbarhet. Rörd, men stolt tittar jag på Giacomettis, målningar, teckningar och skulpturer.

Jean Genet fick stanna längre i Giacomettis ateljé. Han betraktar och samtalar med konstnären på nära håll.
"Skönhetens ursprung är alltid det sår-unikt för var och en av oss, dolt eller synligt- som alla människor bär på, bevarar och flyr in i när de vill dra sig undan världen för en stunds men intensiv ensamhet. Den konst det här rör sig om skildrar långtifrån något socialt elände. Jag tror att Giacomettis konst söker hitta det hemliga såret i varje människa, och rentav varje ting, för att därmed göra dem tydligare." Genet

På svenska finns boken Alberto Giacometti skulpturer, målningar, teckningar,  och Jean Genets essä finns med i boken.

Att skriva poesi är också en konstform som utgår från bristen, saknaden, nödvändigheten, men också i slutändan en liten förhoppning om en stärkande kommunikation.

Kan vi klara av
att tala samman
att vara varandras
erfarenheter
såg jag rätt
när jag hos dig
glimtade till
det skygga lyssnarögat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar