tisdag 23 oktober 2012

Relationer


Nu är jag inne på ett känsligt ämne och jag vill passa på att varna känsliga personer
som nu har möjlighet att dra sig undan och istället ägna sig åt sudoko.

" Ja, vad är egentligen kärlek?"

Ett uttryck för en livslång konflikt eller näringsämnet som ger livet dess mening?
Komplicerat! Självklart! En kärleksrelation är som en omöjlig ekvation:
X=Närhet Y=Avstånd: XY-XY.........................................................


I min diktsamling har jag själv försökt förstå vad det kan handla om:

                          De har gått till sängs med sin ensamhet
                          Ryggradens okända historia
                          Svärdets känslor och sköldens tankar

Förutom poesin har vi också begåvats med musik som lovsjunger detta eviga tema.
Nu vill jag ta tillfället i akt och rekommendera en ansenlig mängd relationsmusik:
De s.k. skilsmässoplattorna är kanske inte helt obekanta för er.
Bob Dylan "Blood on the tracks", Bruce Springsteen "Tunnel of love", Marvn Gaye
" Here, my dear", Abba The Visitors, Triffids " Born sandy devotional" Ulf Lundell
"Den vassa eggen", Van Morrison " Saint dominics preview", Millie Jackson
"Caught up/Still caught up" Frank Sinatra" Watertown", Richard&Linda Thompson
" Shoot out the light", John Martyn, " Grace and danger".
Det här är bara toppen på ett fantastiskt isberg med sorglig och vacker musik.

För er som inte längre orkar med långa konceptalbum får ni en liten låtlista på samma
tema:
Bob Dylan, "Sara", Smokey Robinson " Tracks of my tears", Aretha Franklin " I´m in love"
Gram Parsons "Kiss the children", Graham Parker " I´m your man", Joy Division "Love will tear us apart",
Paddy McAloon " I´m 49", Pet shop boys " I made my excuses and left", Neil Young " Will
to love", Death cab for cutie " The ice is getting thinner", Kajsa&Malena "Vänd dig bort",
Hank Williams " Wedding bells", Afghan Whigs "Gentlemen", George Jones " If drinkin´
don´t kill me(her memory will), American music club " The dead part of you", Kate Bush
" This woman´s work", Allan Edwall " Du och jag".

Jag vill också lyfta fram en svensk s.k. minor classic. Det gäller Gun-Britt Sundströms
 roman, "Maken" som utkom 1976. Här får vi följa de unga studenterna Martina och
Gustav och deras komplicerade R E L A T I O N. För en gångs skull har jag lätt att
identifiera mig med det kvinnliga jaget.

Till sist ännu en dikt från min diktsamling:

det behövs så få ord
för att rasera allt
det behövs så få av oss
för att rasera allt

det behövs så få ord
för att börja om
det behövs så få av oss
för att börja om

att det som sägs
inte gömmer sig
mellan raderna

att den drabbade
tänker fram
sin sårlega

att vandra ut
åt var sitt håll
längre och längre bort

på olika sätt
bländade av
ett uppriktigt solsken

5 kommentarer:

  1. Jag tar tacksamt emot dina rader och tänker..

    SvaraRadera
  2. Nu är det din tur att ta fram en "lista".
    Musiken är det bästa apoteket.
    Björn

    SvaraRadera
  3. Och stugornas betydelse för kärleken.....när tre y:n lämnar x:en och söker upp naturen......för att återhämta sig.

    SvaraRadera
  4. Du får inte glömma bort Jerry Lee´s : You even woke me up to say goodbye och Another place another time. Åsså Bob Mould, som jag sa: Black sheets of rain, plus hundratals andra som jag inte tar upp i detta forumet.
    P.L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack P.L!

      Jag har Jerrys skiva så nu gäller det att skaffa Bobs.
      Jag vill också ha din lista. Du måste fixa den under 2013.
      Björn

      Radera