tisdag 29 april 2014

Gadamers lilla bok


Vad göra?

Gadamers lilla bok
påvisar vissa drag
som jag inte kan motstå.
Konstens mening:

Den långsamma blicken ut.
Den långsamma blicken in.

Nu sitter jag framför en aprilkväll, framför mig uppenbarar sig alla aprilkvällar,
som egentligen inte hade någon avsikt alls, men plötsligt fick det.

Det absurda, min mening!
Det absurda, en mening!

Vad göra?

Jag ser inte mina grubblerier som ett nederlag även om min gamla faster
hade svårt att förlika sig med att jag tog med Gunnar Björling poesi till skogs.

Vid all erfarenhet av konst handlar det om att vi lär oss ett speciellt sätt
att dröja kvar hos konstverket. Detta kvardröjande blir aldrig långtråkigt.
Ju mer vi inlåter oss på verket, desto mer talar det till oss; desto mer
mångskiftande och desto rikare visar det sig vara. Tidserfarenhetens väsen
i samband med konst är att vi lär oss att dröja kvar. Detta är måhända den
oss tilldelade ändliga motsvarigheten till det man kallar evighet.

Hans-Georg Gadamer lilla bok heter Konst som Spel, Symbol och Fest.
Utgiven på Dualis förlag med Pehr Sällström som översättare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar