torsdag 6 december 2012

Poesins biverkningar!

Min faster varnade mig i ett tidigt skede för att läsa dikter och förfasades nästan
då jag en vinterdag  plockade upp en pocketbok med Gunnar Björlings dikter.
 Det kan gå åt nerverna om du läser så konstiga dikter, upplyste hon mig.
 Jag brukar tänka på den där händelsen ibland för nu tjugo år senare
 har jag välfyllda hyllor med poesi i mitt hem och inte nog med det.
 Jag har själv gett ut en diktsamling!!!

Men, hur är det egentligen med poeter?
Inte så att mina nerver brutit samman, men hon hade en poäng.
Skapande människor tenderar att dra sig undan med sina tankar och idéer och nöjer sig inte med
det kollektiva utbudet som många människor lättvindigt accepterar. Jag kan avundas dem deras
godmodighet och klacksparksmentalitet.

Kära faster! Du fick kanske rätt, men nu finns det inga genvägar tillbaka. Det här är min näring.
Jag behöver skriva för att känna mig närvarande och låta eventuella tvivel förvandlas till ett leende.


                    Jag är en grubblare,
                    alltså en fördubblare, säger någon.
                    Det kan röra om alldeles ogenerat,
                    som en dröm om ett osympatiskt 
                    motorcykelgäng, som hjälpte mig
                    tillbaka mellan alla krigen.

2 kommentarer:

  1. Hemma hos mig sas det att man kunde bli "sönderläst". En släkting hade blivit det , han läste mycket böcker och sen blev han tokig. Så din faster hade nog rätt, risken finns.

    Bra med ordet fördubblare! Jag tänker på oro, först oroar man sig i förväg för en händelse och sedan händer den. Det är att leva livet två gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Sven. Det gäller att vara på sin vakt för alla faror.
      Poeten kan också liknas vid en förvirrad stövare som
      i desperation börjar skälla i bakspår i hopp om att haren springer framför honom.
      Björn

      Radera