onsdag 26 september 2012

Återkomsten

"Hem- det är dit alla människor längtar,men där ingen ännu varit."

Detta är slutraderna i filosofen Ernst Blochs  filosofiska verk Das Prinzip Hoffnung: Hoppets princip, namnet på min blogg och en möjlig förklaring till varför jag skriver och vill förmedla det till den andre.

JAG ÅTERKOMMER

 Det tog mig över fyra år att återkomma till bloggvärlden för då, 2008, lade jag och mina själsfränder, Johan och Sven, ner vår gemensamma blogg The Ryssbält Tapes. Johan och Sven hittar ni på Nordlig utpost respektive Promenader och utflykter. Under 2011 debuterade jag som poet med diktsamlingen RÖRD ÖVER DETTA ORÖRDA VITA, utgiven på Teg Publishing. En av mina dikter från diktsamlingen har på sätt och vis anslutit sig till hoppets princip:

 i förhållande till andra

 det kan vara en bra utgångspunkt

 det kan vara ett leende

 det kan vara namnet på en blomma

 ögontröst

 Blochs Hoppets princip finns översatt på svenska i en nätutgåva och den digra översättningen är gjord av Christer Persson. David Karlsson har också skrivit initierande texter om Ernst Bloch bl.a annat i Glänta 1-2.01.

Här är kommer en dikt till:

 Lövomsluten och musikdrömmande
 Mitt bästa sätt att förminska mina sämsta tankemönster

 Den här stunden är i högsta grad levande
 Jag är stolt över träden

 De alstrar varken dåligt samvete eller bristande uppmärksamhet
 Träden är koncentrerade på en uppgift

 Den räcker i evigheter

2 kommentarer:

  1. Välkommen åter Björn ! En stark återkomst.!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sven!
      En sann konstnär som du tar dig friheter
      och bidrar till att Hoppets princip hålls vid liv.
      /Björn

      Radera